Kinderen

poes_0970DSCF0967sneeuwtoren1018snneuwverven1016 In mijn praktijk ontvang ik veel kinderen. De hulpvragen draaien vaak rond de volgende thema’s: Onverwerkte gebeurtenissen, gedragsstoornissen, te weinig zelfvertrouwen, pesten en gepest worden, echtscheiding, te open of juist te gesloten kinderen.Met kinderen werk ik niet volgens starre systematiek, het gaat niet om de diagnosehokjes, het gaat om het individuele kind. Hoe ziet zijn ‘grond’ eruit? Wat heeft hij nodig?Met een verhaal, bijvoorbeeld een sprookje, sluit ik aan bij het gevoelsleven van het kind. Soms maakt het kind zelf een verhaal, waarmee het innerlijke beelden uitdrukt. Door deze beelden te tekenen, schilderen en te boetseren kan het kind angst, of verdriet actief verwerken. Problemen en oplossingen worden op die manier beleefbaar zonder dat ze worden benoemd.Kunstzinnige therapie is voor veel kinderen niet belastend, omdat ze zich meestal nog thuis voelen in kunstzinnige activiteiten. Ze zien het als spel. Vaak komen ze opgewekt binnen en gaan ze, trots op hun werk, weer naar huis.Oudergesprekken aan het begin, tijdens en aan het einde van de therapie vormen een onderdeel van de begeleiding.